Tuesday, October 12, 2010

JURNAL REFLEKSI MG-11


Assalamualaikum, salam sejahtera dan salam 1 malaysia.

Bertemu lagi kita dalam jurnal rekleksi minggu ke-11. Minggu ke-11 ini merupakan minggu penting bagi saya dan ahli-ahli kumpulan saya yang lain. Ini kerana, tibalah masa giliran kumpulan saya untuk membuat pembentangan mengenai wayang kulit. Saya bersama ahli kumpulan seramai 6 orang telah berusaha dengan gigih untuk menjayakan pembentangan kami. Pertama sekali kami telah pergi ke ASWARA untuk membuat kerja lapangan mengenai wayang kulit. Ternyata ilmu pengetahuan yang kami dapat dari Pak Nasir yang merupakan seorang Tok Dalang terkenal dari Kelantan telah membuka mata kami mengenai wayang kulit. secara jujurnya, saya sebelum didedahkan dengan tugasan wayang kulit ini, saya tidak tahu lansung mengenai wayang kulit ini. Setelah pergi ke ASWARA dan setelah menemuramah Pak Nasir maka saya telah mendapat gambaran penuh mengenai wayang kulit ini.

Kami semarai 6 orang dalam kumpulan telah di agihkan tugasan masing-masing untuk memudahkan tugasan wayang kulit yang akan dibentangkan. Saya telah mendapat tugasan mengenai Wayang Kulit Gedek, manakala 5 orang ahli kumpulan saya yang lain menerangkan mengenai Wayang Kulit Kelantan, Jawa dan Melayu. Pada mulanya kami hanya ingin membentangkan sahaja hasil kerja yg kami dapat mengenai wayang kulit ini didalam bentuk slide tanpa ingin melakukan demontrasi tetapi setelah difikirkan kembali, saya merasakan demontrasi wayang kulit perlu dilakukan untuk memberi gambaran yang lebih jelas lagi kepada kawan-kawan lain. oleh itu, saya bersama rakan-rakan sekumpulan bergegas mencari idea untuk membuat demontrasi. Ternyata staf di fakulti muzik memberikan kerjasama dengan baik apabila mereka mahu bekerjasama untuk mengadakan demontrasi.

oleh itu, maka pembentangan kami pada hari itu telah dimulakan dengan demontrasi oleh Staff seni muzik. ternyata staff-staff tersebut sangat mahir dengan wayang kulit. Syabas saya ucapkan kepada staff muzik tersebut. Hasil dari persembahan demontrasi yang ditunjukkan oleh staff muzik telah berjaya menarik minat pelajar-pelajar dalam kuliah tersebut. Lawak jenaka yang dipersembahkan oleh Tok Dalang telah membuahkan hasil apabila rakan-rakan kelas ketawa dan sangat gembira.

Selain itu, setelah selesai demontrasi, kami telah membentangkan bahagian masing-masing mengenai wayang kulit. Tennyata semua rakan-rakan saya berjaya menguasai wayang kulit dengan baik dan berjaya menjawap soalan yang diajukan dengan baik sekali. Saya merasakan sungguh lega dan terharu setelah semuanya selesai dan mendapat pujian dari rakan-rakan semua. Terima kasih kepada kawan-kawan yang memberi pujian.

Sekiranya ada pertanyaan dan sebarang kemusykilan yang ingi diajukan kepada kami mengenai wayang kulit. rakan-rakan bolehlah melayari blog kami iaitu http://wayangkulitsmp2252.blogspot.com/

Sekian, Terima Kasih.....

0 comments:

 

Blog pelajar Kump A

Blog pelajar Kump B

Blog pelajar Kump C

SMP 2252 EMMA Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template