Friday, October 29, 2010

JURNAL REFLEKSI KE-14

Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia..

Sedar atau tidak kita telah sampai ke penghujung minggu iaitu minggu ke-14 di semester ini. Pada minggu ke-14, kuliah berjalan seperti biasa dan tajuk kuliah pada minggu terakhir ini ialah mengenai tarian singa. Seperti saya ketahui tarian singa ini di persembahkan pada musim perayaan cina. Saya sendiri pernah melihat tarian singa ini. Tarian ini sangat hebat kerana memerlukan tenaga fizikal yang kuat untuk menggerakkan singa tersebut. Saya sangat kagum dengan persembahan tarian singa.

Saya ingin mengulas keseluruhan minggu bermula dari minggu 1 hingga ke 14. Secara keseluruhanya, saya merasakan pembelajaran kuliah menggunakan blog sangat berkesan. Hal ini kerana, secara jujurnya saya sendiri setiap hari akan mengadap komputer untuk melayari facebook. Jadi, apabila ada pembelajaran berasaskan blog, saya merasakan sangat selesa keranan pembelajaran berasaskan blog menjimatkan tenaga dan wang. Contohnya seperti jurnal refleksi, jika setiap minggu jurnal reflesi yang telah dibuat perlu diprint dan dihantar, bagi saya ia sangat tidak praktikal. Ini kerana, pelajar perlu membazir dengan print dan binding setiap report untuk dihantar kepada pensyarah.

Secara jujurnya pembelajaran berasaskan blog sangat praktikal untuk dilakukan. Seharusnya pensyarah-pensyarah lain perlu melakukan pendekatan yang sama seperti pendekatan yang diperkenalkan oleh en. Amran. Tahniah saya ucapkan kepada En. Amran kerana berjaya mewujudkan satu gaya pembelajaran yang baru. Seharusnya pembelajaran melalui blog ini diperkembangkan dan diperkenalkan kepada fakulti-fakulti lain untuk diaplisikasikan. Selain daripada pembelajaran melalui blog, pengajaran di dalam kuliah yang disampaikan oleh en. Amran sangat bagus. En. Amran mempunyai banyak idea untuk menarik minat pelajar untuk mendengar kuliah. Setiap minggu, kuliah didedahkan dengan perkara yang baru dan setiap kuliah tersebut berjaya menarik minat saya.

Selain itu, tugasan yang diberi oleh en.Amran sangat bagus apabila mengarahkan kami untuk keluar membuat kerja lapangan. Hasil yang kami dapat ialah pengalaman yang tidak mampu dibeli di mana-mana tempat pun. Saya sangat gembira dengan pengajaran dan pendekatan yang diperkenalkan oleh En. Amran.

Mengimbas pada kali pertama saya memasuki kelas muzik tradisional. Saya hanya mempunyai sedikit pengetahuan saja mengenai bidang muzik. Pengetahuan saya sangat cetek. Namun dengan mengahdiri kuliah pada setiap minggu, terlalu banyak ilmu pengetahuan yang saya perolehi dan sekarang saya mampu berbangga keranan telah mengetahui banyak pengetahuan antaranya, wayang kulit, menora, Mak yung, Nobat, kompang dan lain-lain lagi.saya sangat berpuas hati dengan hasil pembelajaran yang diperolehi.

Sebelum saya mengakhiri jurnal refleksi untuk terakhir kali ini, saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada En. Amran kerana sudi mengajar kami dan sudi melayan kerenah kami yang banyak songeh ini. Saya juga berharap dan berdoa supaya en. Amran akan berjaya untuk mendapat gelaran Doktor Falsafah. Tahniah untuk en.Amran saya ucapkan.

sekian, terima kasih.

0 comments:

 

Blog pelajar Kump A

Blog pelajar Kump B

Blog pelajar Kump C

SMP 2252 EMMA Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template